zondag 1 maart 2015

8 januari 1942 - 13 september 1945

Vanochtend begon ik met lezen van een aantal brieven die de opa van mijn vader heeft geschreven in de oorlog. Ik kon niet meer stoppen en het leek wel of ik in een soort  "Soldaat van Oranje" terecht was gekomen!
Alles speelt zich af in Katwijk, Wassenaar en Delft.
Er wordt geschreven over Maarten, een Leidse student. De universiteit wordt gesloten en daarom probeert hij naar Groningen te gaan om daar examen te doen. (wat keer op keer mislukt)
De zoon van vd Berghe probeert naar Engeland over te steken, maar toen hij een kwartier van wal was, sloeg de motor af en is hij opgepakt door een N.S.B. logger en ter dood veroordeeld.

Het leek wel een spannend boek... maar helaas is alles echt gebeurd.

Er wordt geschreven over de hongersnood. Het meest aangrijpende stuk wordt geschreven op 23-04-1945.
"Op 1 mei zijn de voorraden op en gaat alles dicht. De kindervoeding, centrale keuken en distributie".




Gelukkig volgt er al snel goed nieuws!
Op 29 april 1945 komen er tientallen bommenwerpers uit Engeland met eten !


Hij schrijft over de meiden die de Duitse soldaten gefrequenteerd hadden, Hun haren worden afgeschoren en het kale hoofd ingesmeerd met oranje kleursel.


Met verbazing las ik ook over de prijzen die aan het eind van de oorlog betaald moesten worden. 1 kg boter: 120 gulden !






De originele brieven liggen in Noordwijk. Maar wie geïnteresseerd is, de brieven zijn gescand en samengebundeld in een boekje. Ik heb een exemplaar thuis liggen. Dan leen ik het aan je uit.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.